Søgemaskineoptimering for nybegynderen

kort-om-seo

djobs-blogKort om Søgemaskineoptimering for nybegynderen

Søgemaskineoptimering – også kendt som SEO – er måder hvorpå du kan forbedre din hjemmeside, så den kommer til at ranke bedre i søgemaskinerne (google, yahoo, jubii m.fl.). Denne korte intro til SEO omhandler kun off-site optimering.

Som nybegynder indenfor søgemaskineoptimering vil jeg anbefale, at man skærer sit fokus ned til disse 3 ting:


1 – Indhold på hjemmesiden

Din hjemmeside skal have indhold, som google kan indeksere, og dermed finde ud af hvad din hjemmeside handler om. Det kan f.eks. være tekst, billeder eller videoer. Din tekst skal indeholde nogle af de søgeord du godt kunne tænke dig at blive fundet på. Det er klart – du skal tænke på, at google læser din tekst, og på den måde danner et billede af din hjemmeside, og hvad den omhandler.Hvad angår dine billeder, så kan søgemaskinerne ikke læse pixels, men de kan læse alt tags – et lille stykke kode man forsyner billedet med, som beskriver billedet for søgemaskinerne. Dette gør også, at det pågældende billede kan komme op under en billed-søgning på søgemaskinerne, såfremt man søger på indholdet af sit “alt tag”.

kort-seo-guide

dansk-seo-artikel tekstforfatning oversættelse-redigering

kort-seo-guide

2 – Aktivitet på de sociale medier

Dine social media profiler skal være linket til via din hjemmeside, og så skal du gerne have aktivitet på dem. Det er den helt generelle holdning, at google så absolut tager aktiviteten på social media profiler med i deres algoritmer, når de vurdere hjemmesiderne. Desto flere relevante opslag du laver, desto flere følgere (followers), desto mere aktivitet på dine opslag, jo bedre vil det se ud i googles øjne.

Prøv også Djobs.dk's gratis Ord & Tegntæller med kort guide til tegn på de sociale medier

3 – Linkbuilding

Et af de vigtigste (og sværeste) parametre for succesfuld søgemaskineoptimering, er linkbuilding. Linkbuilding betyder med andre ord, at få andre hjemmesider til at linke til din. Hvis mange hjemmesider af en god kvalitet linker til din hjemmeside, så vil google være af den overbevisning, at din hjemmeside også er fyldt med kvalitets indhold – og det er præcis det google tjener sine penge på – at servere kvalitetsindhold til dem der søger efter det. Der findes mange måder at få backlinks på, nogen af dem er:

  • Uploade sit materiale (f.eks. en video fra sin hjemmeside) til andre hjemmesider, hvor man kan indsætte et link i videobeskrivelsen. Det kan f.eks. være youtube eller vimeo. Jo flere desto bedre
  • Udfylde sine informationer i et linkkatalog. Der findes efterhånden en enorm mængde linkkataloger, hvor man kan udfylde sine informationer omkring sin virksomhed. Dermed kan google via linkkataloget se hvilken branche din webshop er at finde i mm.
  • Uploade sit infografik til hjemmesider som visual.ly, coolinfographics.com osv. for at få et link tilbage til din hjemmeside. (Dette kan man gøre med infografik, logo, videoer og meget andet)
  • Lave gæsteblogs. Det er helt generelt super måder at få links på. Ved at lave gæsteblog indlæg på andre blogs (eller købe sig til et blog indlæg), vil du få en hel artikel med dine keywords, som linker til din hjemmeside. Hvis bloggen er i samme kategori, som det du sælger på din webshop, så er det kun endnu bedre. Desto mere relevant, desto større kvalitet vil søgemaskinerne vurdere.
  • Få samarbejdspartnere / leverandørere til at linke til din hjemmeside (og måske give et link tilbage?). På den måde styrker i hinandens linkprofil.

kort-seo-guide

billig-linkbuilding dansk-linkbuilding korrektur-feedback

kort-seo-guide

Som du kan læse, er mulighederne mange.

Jeg håber denne lille guide har givet dig et indblik i søgemaskine optimering, og givet dig en idé til hvordan du netop kommer til tops på google, på dine ønskede søgeord.

Afslutningsvis vil jeg gerne tilføje, at man ved SEO bare altid skal tænke på kvalitet. Googles eksistensberettigelse i samfundet bygger på, at de kan levere resultater, på præcis det man efterspørger. Derfor går google meget op i, at det de viser i søgningerne, det er det som folk søger efter. Det skal være godt indhold, fra gode sider, med gode sider der linker til dig. Er du i tvivl, om noget vil være gavne din position i søgemaskinerne, så er mit råd LAD VÆRE med at gøre det. For er du i tvivl, så vil det sandsynligvis ikke gavne. Hvis du f.eks. får et link fra et dårligt site, så vil det muligvis skabe negativ værdi for din hjemmeside.

Held og lykke med det!

Skrevet af James A.


februar 13, 2017